1e en 2e week van winter 2023-2024

6 oktober 2023 - Saint-Germain-du-Teil, Frankrijk

24 september 2024

We zijn weer begonnen aan een nieuwe reis. Met 240 km op de teller zijn we neergestreken in Neer aan de Maas.

Neer

We hebben een mooi plekje en een zonnige start, dus het begin is goed.

Het is even wennen om sinds 13 jaar weer zonder hond te reizen. Hond Moon was aan het eind van haar latijn dus hebben we afscheid van haar moeten nemen. Daar staat tegenover dat we weer meer vrijheid hebben om samen het één en ander te ondernemen.

Vandaag hadden we een mooie heuvelachtige route door de Ardennen en staan we nu in Ettelbrück (Luxemburg) aan de rivier Alzette. We wandelen even door het stadje en scoren een stokbrood.

En weer 205 km erbij op de teller. De reis gaat voorspoedig, we stoppen in Bulgeville, aan een idylische visvijver.

Visvijver Bulgneville

De weersvoorspellingen zijn nog mooi, dus echt haast om zuidwaarts te gaan hebben we niet.

Morgen naar de familie Veerman in Mont Doré (gouden berg), wat inmiddels een traditie is geworden. Altijd weer gezellig om een paar dagen met elkaar op te trekken.

Na 2 gezellige dagen in Mont Doré, is het weer tijd om verder te reizen vandaag.

Santé

We vullen de voorraad aan en gaan op weg naar Lamarche sur Saone. We kijken ervan op dat vele Nederlanders deze plek ook op hun favoriete lijst hebben. Tijdens de dagelijkse wandeling vinden we handenvol walnoten, wat zal de yoghurt weer lekker smaken 's morgens.

Lamarche sur Saone

Het is 1 oktober en nog steeds heerlijk weer. We rijden vandaag weer 109 km over heuvelachtige landwegen en door kleine dorpjes. Wat een mooie omgeving hier, we stoppen op een mooi plekje in Germagny . De koeien staan in 'onze voortuin', daar word ik blij van.

Kan het nog landelijker?

Zo is de eerste week weer omgevlogen, er staat 945 km op de teller.

3 oktober

Gister hebben we gestaan in Beaulon, een fijne schaduwrijke plek aan een zijkanaal van de Loire. Het was 31 graden, dus de bomen waren meer dan welkom.

Gezellige koe

Vandaag, een kleine 30 km verder, staan we in Moulins aan de rivier de Allier. We zijn van plan om een paar dagen hier te blijven. We staan op een oude camping waar je €4  entree betaalt en daarna €0,10 per uur. Waar vind je nog zo'n goedkope plek, dicht bij een mooie stad?

Rivier Allier in Moulins

Sinds de laatste keer in 2019 is hier veel veranderd, dus we hebben weer het één en ander te ontdekken.

Vandaag pakken we de fiets, op zoek naar een mooie route. Helaas vallen de fietspaden wat tegen, zodra we buiten de stad komen, houdt het fietspad op. We besluiten om de stad in te fietsen om ergens een hapje te eten. Wat is Moulins een gezellige en mooie stad. De mooie oude huizen zijn goed bewaard gebleven en er hangt een fijne sfeer in het autoluwe stadscentrum. We doen ons tegoed aan een smakelijke plat du jour.

Plat du jour

Daarna verkennen we nog een gedeelte van de stad. We waren het met elkaar eens, we hadden een leuke middag.

Prachtige kerk op de achtergrond

Morgen gaan we weer een stukje zuidelijker.

6 oktober

We staan in Boudes, een prachtig gehucht met 256 inwoners, 60 km ten zuiden van Clermont Ferrand. Hier gaan we morgen een wandeling maken in de vallei der Heiligen en dat belooft nog wat. Het moet een mooie rondwandeling zijn, dus we gaan het morgen beleven. En of we dan nog een paar heiligen tegenkomen, dat is de vraag.🤔

Blije Rinus bij de vallei der Heiligen

Gisteravond hadden we allebei hoofdpijn, dus we gingen met de kippen op stok. Vanmorgen werden we wakker van een kraaiende heilige haan, dus we waren weer vroeg uit de veren. Na het ontbijt waren we klaar voor de wandeling. Het was een mooie ronde van 6 km, wat zwaar hier en daar maar we hebben het volbracht.

Heilig kruis met wandelaar

Inmiddels zijn we weer een 135 km verder en staan we in St. Germain du Teil, een heel stil dorp op 800 meter hoogte. Het is 28 graden vandaag, we gaan de schaduw opzoeken🥵.

Km stand is 1355

1. Ellis:
    26 september 2023
    Dat zal zeker vreemd zijn zonder jullie honde kind. Maar wat heeft ze een mooi leven gehad. Ze heeft meer van de wereld gezien als ik. Haha heel veel plezier en een dikke hug van mij.😘❤️
  2. Gerard en Helma:
    7 oktober 2023
    Bedankt voor jullie leuke reisverslag.
    Een goed begin is het halve werk!!
  3. Edwin Laan:
    Geniet er van
  4. Tiny:
    7 oktober 2023
    Dat belooft weer een mooie reis te worden.
    Veel plezier !
  5. Yvonne:
    7 oktober 2023
    Wat heerlijk om een beetje mee te reizen, genieten hoor. Groetjes en een dikke knuffel.
  6. Mieke Sluijter:
    7 oktober 2023
    Leuk verslag en nog veel plezier en een fijne tijd. Groetjes Mieke
  7. JUST:
    7 oktober 2023
    Alweer een lekker stukkie gereden.Zal inderdaad anders zijn ,onder Moon,maar net wat je zegt geeft ook meer vrijheid.Het blijft toch een gemis.Geniet lekker nu het nog zulk mooi weer is.
  8. Fredelien Luider:
    7 oktober 2023
    Mooie plaatjes van prachtige omgeving. En ook dit jaar weer leuke reisverhalen . Groetjes en goeie reis verder. Liefs, Fredelien.
  9. Hiltje bloemsma:
    7 oktober 2023
    Wat een mooi verslag wij zijn nu in bielsa warm he maar we klagen niet hopen elkaar te zien veel plezier gr van piet en hiltje
  10. Rob.Horchner:
    8 oktober 2023
    Een hele mooie en fijne tijd toegewenst en Natuurlijk jammer van Moon maar 13 jaar is een mooie leeftijd voor een hond.
  11. Janny en Harry:
    8 oktober 2023
    Heel leuk verslag. Wij kunnen ons helemaal inleven hoe het is om zonder hond met vakantie te gaan. Wij hebben onze hond vorig jaar tijdens onze vakantie moeten laten inslapen. Wij wensen jullie een hele fijne reis.
  12. Geer en Jaap:
    9 oktober 2023
    Mooi dat jullie weer op reis zijn, alleen jammer dat het zonder Moon is. Desondanks geniet van de reis en misschien komen we elkaar nog wel tegen.