Week 3 en 4

19 oktober 2023 - La Azohía, Spanje

8 oktober 2023

We staan in Gruissan plage met nog 120 andere campers🥵, wat niets voor ons is. Soms valt een camperplaats een beetje tegen. Het oude gedeelte van het stadje Gruissan maakt veel goed, gezellige oude straatjes en leuke terrassen, daar houden we dan wel weer van. We wandelen naar het stadje nuttigen een biertje en een glaasje rosé op een leuk terras. Het is hier nog hoogzomer, 28 graden en in de camper 34, dat is weer even wennen. De afgelopen week waren we blij dat we niet bevroren wakker werden, maar nu hebben we genoeg aan een laken voor de komende nacht. Morgen gaan we de Spaanse grens over, op zoek naar nieuwe, ietwat rustigere plekjes.

We zijn in  Santa Pau (Spanje) met een klein middeleeuws centrum gebouwd in 1279. Morgenochtend gaan we op ontdekking, we vonden het vanmidag te warm om erop uit te gaan.

De camperplaats stelt niet veel voor en onze neus is te gast, er zijn vast een paar varkens- of kippenfokkerijen in de buurt, wat niet al te fris ruikt.

Vanmorgen was het oude gedeelte van Santa Pau bezocht. We keken onze ogen uit, wat een mooi bewaard gebleven stadje. In 1279 is het kasteel gebouwd, uiteraard ommuurt tegen de vijand, daarna zijn de huizen er omheen gebouwd en zo is Santa Pau ontstaan.

Pagodes Santa Pau

Inmiddels staan we in Navarcles. Ik zag in ons naslagwerk 😉 dat we hier in 2011 voor de 1e keer zijn geweest. Het is fijn hier, we staan onder de bomen.

Lekker plekje Navarcles

Straks gaan we een wandeling maken langs de rivier. We moeten toch de dagelijkse 10.000 stappen👣 zien te behalen.

'Oerwoud' Navarcles

Morgen gaan we op tijd rijden want het wordt een druk weekend. Donderdag 12 oktober is Fiësta Nacional de Espaňa, op deze dag wordt gevierd dat Columbus, in 1492, zijn eerste stappen op het toen nog onontdekte Amerika zette. De meeste Spanjaarden maken er een lang weekend van. Uit ervaring weten we dat er veel campers op pad gaan, dus de camperplaatsen zijn druk bezocht de komende dagen. Als we morgen een goede plek vinden, blijven we daar denk ik, tot zondag staan.

We reden vanmorgen al om 8.15 uur om maar op tijd op een mooie plek te staan. Op tijd waren we en zijn we nog steeds, het loopt hier geen storm met campers. Er is plaats voor 30 campers, we staan met z'n drieën in Miravet. Het is weer een prachtig stadje en het ligt aan de Ebro.

Miravet aan de Ebro

We zouden op ontdekking vanmiddag maar bleven plakken op een leuk terras onder de dakplatanen, waar we ook maar even een hapje hebben gegeten.

Onder de dakplatanen in Miravet

Morgenochtend gaan we het stadje verkennen en morgenmiddag stappen we op de fiets.

Vanmorgen Miravet ingewandeld. Helaas waren mijn benen niet in goede doen, zodat ik het omhoog en omlaag lopen niet zo zag zitten. We hebben daarom de vlakke weg maar genomen en kwamen uit bij de Barca (pont) over de rivier.

Barca over de Ebro

Het was een bijzondere pont, gemaakt van twee grote pramen met daartussen wat stevige houten schotten (in onze ogen dan). Er konden wel drie auto's op en dan nog wat fietsers en wandelaars. Het was leuk om te zien hoe dat naar de overkant ging. Via kabels en de stroming van de river kwam ie, zonder motor, aan de overkant.

Vanmiddag zijn we op de fiets naar Mora d'Ebre gefietst. Helaas was daar weinig te beleven. Terug gingen we over hobbelige, stoffige paden, door olijfgaarden, wat toch wel een kleine uitdaging was.

We hebben besloten om morgen eens te gaan kijken bij de delta van de Ebro, in de hoop daar een plekje te vinden.

Gister op de  camperplaats in Amposta aangekomen. Het zou niet onze keus zijn om hier lang te bljjven want het staat hier behoorlijk vol. Toch is het wel een functionele plek, er is stroom, water en afvoer en dat helemaal gratis. We fietsen vandaag een mooie route tussen palmen en pampusgras met aan de ene kant de Ebro en aan de andere kant de rijstvelden. Terug in Amposta verwennen we ons op een gezellig terras met een lekkere tapas van  geroosterde broodjes met ansjovis, gehaktballetjes in tomatensaus en een mix van olijven, waar dan ook een glaasje bier en een koud wit wijntje bijhoort. We hadden weer een mooie dag.

15 oktober

We vinden een fijne plek in El Puig de Santa Maria, op een groot grasveld 50 meter van het strand. We nemen onze stoelen mee naar het strand en genieten van de zee en het geruis van de golven. We nemen zelfs een verfrissende duik, lekker hoor.

Na een chaotische start, dwars door Valencia🥵, zijn we weer 160 km zuidelijker gereden en staan in Alfaz del Pi. Deze camperplaats is van Nederlandse beheerders en iedereen die hier staat is Nederlands. We hebben het niet zo op ommuurde camperplaatsen vol met onze medelanders dus morgen zoeken we de 'vrijheid' weer op.

We zijn in Los Alcázares op een camperplaats met 100 plekken. In de omtrek van 8 km zijn nog 4 van deze grote camperplaatsen en ze zijn allemaal volgeboekt vanaf november. De grijze golf breekt echt los vanaf deze tijd. We hadden vandaag grootse plannen, we zouden met een veerboot van Santiago de Ribera via de Mar Menor oversteken naar de strip aan de overkant. Vandaar wilden we de strip volgen en via Cabo de Palos weer terug naar onze camperplaats, al met al zo'n 48 km, hadden we berekend. Wij op de fiets naar het vertrekpunt van de veerboot, welke om 11.30 zou vertrekken. En maar turen naar de overkant: "zie jij al een boot"? Nee hoor, er kwam uiteindelijk geen boot, dus dat plan viel in het water. Dan maar wat fietsen in Santiago de Ribera, waar het markt bleek te zijn. Ook weer leuk, de markt bekeken, die zo groot was dat we de 10000 stappen daar wel hebben gemaakt. Daarna hadden we wel eens trek, een terras opgezocht en een dagmenu besteld wat heel smakelijk was. Al met al toch  weer een leuke dag gehad, ondanks de mislukte plannen.

Molino

Vandaag naar La Azohia gereden, we hebben uitzicht op een onstuimige zee. De windkracht is 7 tot 8 vandaag (zie video), maar we gaan na het eten toch nog even aan de wandel. Terug in de camper staan onze haren recht overeind van het zoute zeewater, een betere gel kan je niet hebben😊, straks maar met de kop onder de kraan.

La Azohia dus

Vanmiddag gaan we met wat oude bekenden van de camping uit Puerto de Mazarron naar de Italiaan. Het was gezellig om weer eens met andere mensen een hapje te eten. We worden met de auto gehaald en weer thuis gebracht, wat toch weer een service hè.

Tijdens onze ochtendwandeling ontdekken we in de verte een onderzeeër, het is niet te hopen dat de russen hier ook de boel in de gaten houden🧐

Rusische (?) onderzeeër gespot

De vierde week zit er alweer op.

Km-stand is 2701

1. Rita en Martin:
    8 oktober 2023
    Jullie schieten lekker op en het is hier ook bloedheet al de hele week 28 30 graden daar ga je ook weer aan wennen.
    Wij zijn in Nazarë.
    Lekker genieten
  2. Jan en Jeannette:
    8 oktober 2023
    Wat heerlijk zo´n verlengde zomer! En mooie camperplekken bezoeken jullie. We krijgen er zo ook weer zin in om weg te gaan. En loei-goeie foto's!
    Geniet van het fraaie Frankrijk en verder!
  3. Katinka:
    21 oktober 2023
    Weer mooie verhalen en mooie foto's. Heerlijk die temperatuur. Helaas zijn we hier opeens in de herfst terecht gekomen. Weer even wennen hoor. Maar ja.......🙂
  4. Jose Buurman:
    21 oktober 2023
    Alfa’s del Pi, zijn wij ook eens geweest toen de kinderen nog kleiner waren: Gerbrand Lub woonde daar toen nog met Miranda en de jongens. Wat grappig !
    Klinkt allemaal weer heerlijk! ☀️
  5. Elly:
    21 oktober 2023
    Wat een mooie plekken bezoeken jullie . Leuk om mee te lezen je een beetje jaloers op de warmte. Hier snort de kachel lekker. Veel plezier
  6. Astrid:
    22 oktober 2023
    Na al die jaren nog steeds heerlijke verhalen en mooie avonturen. We vinden het super leuk om een beetje mee op reis te zijn. Geniet er van skatjes.
  7. Fredelien Luider:
    23 oktober 2023
    Ook weer een uitgebreid, mooi reisverslag over plaatsen waar ik nog nooit geweest ben. Ik moet het opzoeken waar jullie ergens zijn. ....zo leer ik ook wat. Goeie reis verder. Lieve groet, Fredelien.
  8. Rita en Martin:
    23 oktober 2023
    Jullie zijn al op mooie plaatsen geweest.
    Wij staan in cadiz en een leuke boottocht gemaakt
  9. Hiltje bloemsma:
    24 oktober 2023
    Wat een heerlijk weer daar wij in de regen in portugal veel plezier
  10. JUST:
    6 november 2023
    Hier bestaat alles uit water.Geen idee hoe de zon nog voelt.Maar goed ook dat heeft zijn charme🤣
    Echt koud is het niet.
    Geniet maar lekker van het weer en het moois wat jullie tegenkomen.🙂