Verslag 2

21 september 2021 - Thaon-les-Vosges, Frankrijk

We hadden twee rustige nachten in Vireux-Mohain. Gister was het wat regenachtig, dat is dan weer even fijn om wat huishoudelijke klusjes te doen.

Vandaag rijden we weer een stukje, zo'n 70 km. We staan in Dom-le-Mesnil aan het Canal d'Ardennes. Weer een leuke plek, jammer dat er net iemand zijn tuinafval in de fik heeft gestoken, we worden bijna uitgerookt🔥🔥, deuren en ramen sluiten📢.

Dom-le-Mesnil

We gaan weer verder, genietend van het glooiende Franse landschap waar de Meuse met ons mee meandert. Na 80 km vinden we een plekje in Marre ( gehucht met 10 huizen) achter een restaurant, waar we uitkijken op de maïsvelden en een weide met koeien, daar worden we blij van.

Marre

We zijn in Dieue sur Meuse. Hier blijven we ieder jaar een paar dagen staan. Als we aankomen staat de plaats vol maar we gokken dat er nog wel een camper gaat vertrekken en inderdaad na een uur hebben we weer een plekkie.

Zo, we staan weer, Rinus gaat douchen,  dan beleeft hij een spannend kwartier, de douche deur gaat niet meer open🥵. Ik hoor:"Julis, de deur zit vast". Dus ik zeg:"Oh jee, kalm blijven hoor, wat kan ik doen"?

Eerst zijn bril door het slaapkamerluik via het dak richting badkamerluik, daarna een gereedschapssetje. Rinus in een onmogelijke hoek opgevouwen (het is toch wat krap) in de badkamer, maar ja, het blijft een handige sodemieter, gelukkig weet hij zichzelf snel te bevrijden. Pfff, nu eerst maar ff een koppie thee voor de schrik🍺.

We zeggen adieu tegen Dieue sur Meuse en gaan naar Nonsard Lamarche aan het Lac de Madine. De vorige reis hebben we hier ook een paar nachten gestaan, toen stond er een tafel vol met appeltjes. Ze hangen nu nog aan de boom, ook de walnotennotenbomen zitten nog vol. Ik heb het idee dat de natuur iets achter loopt.

Omdat Rinus de plaatsnamen niet kan onthouden geven we de plekken waar we gestaan hebben meestal een naam. Zo heet het hier het appel plekje. Dieue noemen we de kebabplek, daar staat dus een kebab tent. Als we daar staan halen we altijd een broodje kebab, waar ik dan later weer vreselijk spijt van heb omdat je het de hele nacht nog proeft. De dag erna eten we dan ook super gezond, ter compensatie🍅🍆🍠🥒🥔.

Het werd erg druk op het appel plekje, zaterdag was er een triatlon en zondagochtend begon er ook een sportevenement met fietsers en hardlopers. Er kwamen heel veel sportieve mensen aan meedoen. Wij zijn weer een stukje opgeschoten en staan nu in Gironcourt sur Vraine. Ik ben net even het dorp ingelopen maar hier is echt niets te beleven, morgen maar een gezelliger plaatsje opzoeken.

We vinden een mooie camperplaats in Nomexy. Je moet wel gestudeerd hebben om op de camperplaats te kunnen betreden, wat een ingewikkeld systeem. Maar goed, het lukt ons uiteindelijk wel. De camper na ons komt er niet uit dus ga ik ze maar ff helpen. We raken aan de praat en blijken gezamenlijke 'camper vrienden' te hebben. Stoelen bij elkaar en ervaringen uitwisselen, deze mensen, Douwe en Annie uit Lemmer hebben heel wat delen van de wereld gezien, op de fiets en met een camper, dus ze hebben wel wat te vertellen. Het waren een paar gezellige uurtjes, grappig toch weer zo'n ontmoeting.

Vandaag, 21september alweer, gaan we wel 12 kilometers verder naar Thaon les Vosges. We staan pal aan het Canal de l'Est waar af en toe een bootje langs vaart. Als je hier met een boot vaart moet je geen haast hebben, om de paar honderd meter een sluisje dat vergt wel wat tijd. Fijn plekje hier en een heerlijke zonnige dag. We plakken er nog een dag aan vast, morgen is het ook nog mooi weer☀️

Thaon les Vosges

Onze Moon doet nog steeds goed haar best, ze wandelt iedere morgen dapper een klein uurtje mee, dat hadden we niet verwacht. Misschien doet verandering van omgeving haar wel goed, al die lekkere luchtjes van vreemde honden.

1. Jan en Jeannette:
    21 september 2021
    Hoi! Wat zijn jullie te benijden! ;-)
    We hebben door het Ardennerkanaal gevaren en de sluizentrap op nagenoeg één dag gedaan bij 33 graden C. Een wèrkdag omdat het schip een paar cm smaller is dan de meeste sluizen en het dus wel wat van de schipper en bemanning vroeg. We hebben genoten van alle mooie plekjes en het landschap en genieten ook nu weer nu we jullie verhalen en foto' s lezen. Ga door!! :-)
  2. Astrid:
    22 september 2021
    Klinkt allemaal heel erg heerlijk skatjes. Rinus wat ben je toch een handige Harry. Tot maart in de douche blijven is toch wat lang. En Moon, Floor is trots op je. Wie weet kunnen we volgend jaar toch nog samen spelen zegt ze. Geniet met de grote G saampies.
  3. Afra Nan:
    22 september 2021
    Wat zit ik hier lekker in het zonnetje in mijn veranda, te genieten van jullie reis verslag. Leuk om jullie avonturen weer mee te beleven. Ik zie het helemaal voor me, Rinus in het nauw. In z'n nakie met al zijn gereedschap om hem heen. Maar die knappert wist het weer goed op te lossen. Ik ben al benieuwd naar de volgende avonturen. Lieve groetjes Afra.
  4. Nico en Ina:
    22 september 2021
    Gelukkig dat Rinus de douche uit gekomen is… was niet gelukt zonder jou hulp natuurlijk! Die mannen kunnen echt niet zonder ons… gelukkig dat Moon weer een beetje energie heeft. Mooie foto’s en leuk beschreven Juliska… geniet nog lekker saampjes…. gr. van ons….😘
  5. JUST:
    23 september 2021
    Wat leuk toch om jullie zo te volgen,ik zie het Franse landschap zo voor me.Juliska er is een verslaggeefster aan jou verloren gegaan hoor.Ik voel met Rinus mee om al die namen te onthouden.(:Voortaan maar een buitendouche?Hier is het nog steeds lekker weer.Zit ook elke dag nog buiten.Fijne voortzetting van jullie reis.
  6. Leni Mulder:
    23 september 2021
    Wat weer een mooie plekken! Leuk verhaal over Rinus en douche! Zie het voor me!
    Heel fijn dat Moon weer wat meer energie heeft. Helaas moet ik Luna laten inslapen. Bijna blind, pijn aan rechteroog en hoop etc . Erg verdrietig. Nog veel plezier!
  7. Rita en Martin:
    23 september 2021
    Nou Rinus en Juul ik heb jullie berichtje gisteren gelezen wat een heel spannend moment voor Rinus was. Vanmorgen wil ik de camper uit gaan, krijg ik met geen mogelijkheid de camper deur open, ik door het keukenraam met mijn arm ,om de deur van buiten af te openen. Ik moest gelijk aan jou denken. 2 pechvogels. Wij zijn eerst naar Ieper in België geweest.
    Toen naar diepe en nu in Jongleur mooi weer hier.
    Groetjes Rita en Martin
  8. Tiny:
    23 september 2021
    Prachtige foto’s Juliska !
    Moon leeft weer helemaal op en ik zie Rinus zo voor me als een 🍤 om vrij te komen 🤣
    😘
  9. Fredelien Luider:
    26 september 2021
    Mooi verhaal Juliska. Die Rinus! Liep goed af, gelukkig. Jullie genieten van al het mooie, ga zo door. Vandaag is er in Enkhuizen ook een tsunami aan wielrenners, Ironman doet de stad aan.Mooie reis verder! Groetjes, Fredelien.