Verslag 3 (21-9 tot 7-10)

7 oktober 2021 - Laissac, Frankrijk

Vandaag de moed bijeen geraapt, op naar de tandarts. Ik heb al tijden last van een zeurende verstandskies. Volgens mijn tandarts komt dat door tandsteen, waardoor die kies in de knel komt. De pijn komt en gaat, dan hoop je er het beste maar van. Maar nu is het niet meer zo fijn,dat gebeurt dan weer in een vreemd land. Ff googlen en dan vind je toch een dentiste op 1,7 km, hup, op de fiets dan maar. Dan sta je daar voor de deur.... verboden binnen te komen, alleen op afspraak😤. Dan maar bellen, krijg je een antwoordapparaat, misschien nog even wachten voor de deur en ja hoor, er komt iemand naar buiten. Ik mijn Franse talenknobbel in de strijd gegooid en gevraagd of iemand mij van mijn kiespijn af kan helpen. Tja, voor behulpzame tandartsen moet je hier dus niet zijn:" vanmiddag zijn we volgeboekt en morgen zijn we gesloten, helaas en desolé (sorry dus). Het gevolg is dat de pijn weer wat afzakt, misschien gaat het wel vanzelf weer over.🦷🤞

We gaan weer een stukje rijden en belanden in Corre aan de Saone. Dit is altijd een fijne stop, hier draaien we een paar wassen, gaan uitgebreid onder de douche en banjeren langs de rivier. Tot onze verbazing is er een brocanterie in het dorp waar we een oude  zinken poubelle (vuilnisbak) scoren, leuk om thuis als plantenbak te gebruiken.

We bezoeken Jan en Mieke in MontDoré, dat is een jaarlijks terugkerend ritueel en altijd erg gezellig. Ze zitten daar in een prachtig sfeervol Frans huis.

We halen de bekende oude koeien uit sloot, bespreken de wereldproblemen en zingen mee met Wim Sonneveld. De BBQ gaat zelfs nog aan, het waren weer mooie uren zo samen.

Mont Doré

Dan wordt het weer tijd om onze reis te hervatten, we zijn een maand onderweg en hebben er, met wat omwegen, al 1000 km opzitten. Nu maar wat gas op de plank, we hebben ook Noord Spanje nog in de planning.

We stoppen in Lamarche sur Saone, weer een fijn plekje en staan bijna met onze neus in de rivier.

Lamarche sur Saone

Morgen staat er een dikke storm en veel regen op het programma, we gaan op zoek naar een plek met verharde ondergrond, zonder rivier, zodat we geen natte voeten krijgen. We belanden in Givry, 10 km voorbij Chalon sur Saone. Givry is echt een mooi stadje, rijk aan oude gebouwen, weer een mooie nieuwe plek ontdekt.

Ook Douwe en Annie uit Lemmer zijn hier net aangeland, je herkent hun camper van verre. Rinus helpt even met het verwisselen van een lampje, daarna doen we een borrel en wisselen wetenswaardigheden uit. Het werd weer een gezellige avond.

Oh ja, op onverklaarbare wijze is de kiespijn weer gezakt, gelukkig. Nu maar hopen dat het wegblijft de komende reis.

Na een dag met regen en wind gaan we weer een stukje verder, we overnachten in Molinet aan Literal de Loire. Vanmorgen genoten we van een prachtig uitzicht.

Molinet

5 oktober

We gaan naar Moulins, daar wil Rinus zo graag naartoe. We rijden via de N79, daar wordt kilometers lang aan de weg gewerkt. Als we bij de afslag Moulins aankomen, blijkt die afgesloten. Jammer voor Rinus maar we moeten à la minute een nieuw plan maken. We besluiten door te rijden naar Le  Cheix waar we nu staan met een mooi uitzicht op Puy de Dôme.

Le Cheix

Vandaag maken we een flinke rit van 208 km. We hebben alles grote weg dus dat is een lekkere opschieter. We stoppen in La Canourge wat ook wel 'klein Venetië' wordt genoemd. Het is een schattig bergdorp waar de Lot dwars doorheen stroomt, maar of het op Venetië lijkt dat valt te betwijfelen.

La Canourge

Inmiddels zijn we in Laissac in de provincie Aubrac. Het is een ruig gebied en in het stadje vindt zomers iedere week een gigantische veemarkt plaats.

We gaan st deraks even een Plat du Jour proberen in het restaurant achter de camperplaats. We hebben de buik weer vol voor vandaag, het heeft prima gesmaakt.

Morgen gaan we richting Toulouse, daar is het volgens de weer app 4 graden warmer.

1. Jan en Jeannette:
    22 september 2021
    zulke tandartsen kun je missen als kiespijn. Houd je haaks hoor!
  2. Tineke:
    7 oktober 2021
    Straks onder de Spaanse zon zeg je Dolor de muelas ido veel plezier en weer een leuk verslag
  3. Juliska:
    7 oktober 2021
    Dat hoop ik dan maar weer Tineke😉
  4. Fredelien Luider:
    7 oktober 2021
    Hoop dat het goed gaat met die kies van je Juliska! Het klinkt verder allemaal erg gezellig met vrienden en kennissen die je onderweg tegenkomt. Fijne reis verder. Groetjes, Fredelien.
  5. Hiltje bloemsma:
    7 oktober 2021
    Ziet er weer gezellig uit .hopelijk geen pijn meer niks aan gr vanuit batalha
  6. Marian:
    8 oktober 2021
    Wat een leuk verslag!! Je kan het ook zo leuk op “papier” zetten. Veel plezier en op naar het volgende pareltje.
  7. Jan en Jeannette:
    8 oktober 2021
    Dat zijn weer mooie plekjes en het maakt het verschil (wij hier) schrijnender.😉 we houden vol en kijken bij jullie de kunst van het pensionadoschap af. Die kunst gaat jullue zo te lezen héél goed af. Volhouden!!🙋‍♀️🔜
  8. Nico en Ina:
    8 oktober 2021
    Blij dat jullie genieten en misschien helpt een rood wijntje af en toe tegen de kiespijn… het is algemeen bekend dat alcohol ontsmet. 😂 Geniet nog lekker samen en wij hopen op binnenkort weer een mooi verslag en mooie foto’s.. gr. van ons… xx
  9. Leni Mulder:
    10 oktober 2021
    Weer mooie foto's! En mooie plekjes. Ik hoop dat het wat beter met je kies gaat. Lekker zo'n 'gastvrije' tandarts!
    Geniet verder van jullie niets naar naar het zuiden!