Week 5 en 6

11 oktober 2022 - Coruche, Portugal

3 oktober

Het is inmiddels alweer maandag. We zijn gister vertrokken uit Esposende en reden 26 km naar Vila do Conde. Hier hebben we een aantal jaren geleden leuk gestaan tussen de Portugeze camperaars. Het was ontzettend druk op de N13, eerst een file omdat er een grote markt was. Het verkeer werd geregeld door de politie maar het schoot niet echt op. Toen kwamen we door een stad, ook weer druk. Er stond een bakker op de weg geparkeerd, daar konden wij niet langs🙄, dus een rij boze automobilisten achter ons. Allemaal toeteren, ja hoor, de bakker kwam zijn auto even verzetten. Wij naar het camperplekje, deze was helaas afgesloten, alle moeite voor niets. Op zoek naar een nieuwe plek en zo kwamen we terecht in Mindelo, 20 km noordelijk boven Porto. Het was wel even hobbelen, wat een rotweg al die keitjes, maar dan heb je wel wat.

We staan bij de zee, er is veel te wandelen over een houten plankier,door de duinen en tussen de bamboestruiken. Ook is er een fijn terras waar we gister hebben genoten van een bier en een wijntje, met een fantastisch uitzicht, heerlijk was dat.

Er lopen dagelijks honderden mensen met rugzakken langs, allemaal op weg naar Santiago de Compostella. Dik, dun, jong, oud, mannen, vrouwen, genderneutralen en ze hebben er allemaal zin in.

We plakken er een dag aanvast. En we hebben er nog een dag bijgedaan.

Vandaag (5 oktober) is het een officiële feestdag in Portugal, de proclamatie (onafhankelijkheids verklaring) van de republiek wordt gevierd. De supermarkten zijn gewoon open gelukkig want we waren bijna door onze voorraad heen.

We staan in Bico de Murtosa, een fijne plek waar we vaker hebben gestaan toen we langs de westkust reden. Hier varen van die prachtig beschilderde bootjes waarmee men op kokkels vist op de rivier.

We stonden heerlijk in Bico, jammer, er waren zoveel muggen/vliegen. Rinus ging gisteravond nog even naar buiten met de hond en binnen een mum van tijd zaten zijn benen vol met hele kleine vliegjes🥴. Snel weer naar binnen, de hele camper zat vol met die dingen, brrrr. Met een natte theedoek 90% uitgeroeid, gelukkig staken ze niet, maar we hebben ze liever niet binnen.

We zijn verhuisd naar praia de Mira en staan hier aan de boulevard. Het is hier mistig, je hoort de zee, maar ziet 'm niet. We hopen dat het wat opklaart vandaag.

Het bleef mistig, de golven waren zo onstuimig, dat gaf een hoop lawaai. Op de weerapp zagen we dat het de komende dagen mistig blijft aan de kust, daarom hebben onze plannen weer eens gewijzigd. We zijn het binnenland ingegaan en staan nu in Soure op een ruime, keurige camperplaats. Het is hier ook veel rustiger, we staan hier alleen.  De meeste campers gaan waarschijnlijk langs de kust. Het is een aardig stadje, zo op het eerste gezicht.

10 oktober

We gaan naar Fatima, een rooms-katholiek bedevaartsoord. Als goed katoliek wil Rinus de basiliek weleens bezoeken. Er waren 6 camperplekjes en we dachten, als je daar op maandag komt dan is er vast wel plaats voor ons. Dat was er wel, er stonden minstens 150 Portugeze campers, verspreid over de parkeerplaatsen😮‍💨. HELLUP, zeiden wij, wat is dit😳, hier gaan wij niet tussenstaan. We zoeken een nieuwe locatie en staan nu in Vila Nova da Barquinha, aan de Taag bij alweer een prachtig onderhouden park.

Toch wel benieuwd naar al die drukte google ik even op Fatima, wat blijkt, er zijn een half miljoen pelgrims onderweg naar Fatima, omdat er op 13 oktober 1917 een verschijning is geweest van Maria, waardoor het tot bedevaartsoord is verklaard.  Het zal best een indrukwekkende gebeurtenis zijn hoor de 13e, maar wij zijn toch blij dat we er niet zijn gebleven.

We staan in Coruche op een marktplein. We schrokken even toen we hier aankwamen, er staan wel 39 campers. Het zijn voornamelijk Fransen en Portugezen, maar geef ze eens ongelijk. Het is een goeie plek waar alles gratis is, inclusief stroom, goedkoper kan je niet wonen. De Lidl is op 100 meter, wat wil je nog meer🙂. We hebben het stadje nog niet bekeken, maar hebben wel al gegeten in een restaurantje even verderop. Het eten was geen topper, die schrappen we van onze lijst. Ik denk dat we het wel een paar dagen volhouden hier. De komende dagen gaat de temperatuur naar 28 graden, we hebben wat schaduw hier, dat moet uit te houden zijn.

We ontdekken een rivierstrand waar je fijn kunt wandelen en de hond ontdekt dat er in de rivier heerlijk gezwommen kan worden, voor het slapen gaan.

We zijn in Coruche gebleven en hebben niet verl ondernomen omdat het te warm is. We blijven in de schaduw en houden ons gemak.

14 oktober

Er is een ietwat te enthousiaste accordeonist hier op de camperplaats. Waarschijnlijk vindt hij zijn muziek erg mooi, elke keer als het nummer afgelopen is hopen we dat hij ermee ophoudt. Hij gaat maar door, het wordt wel irritant zo langzamerhand. De buurman achter ons zet zijn Fadomuziek lekker hard, die vindt het ook niet zo mooi denk ik. Wij gaan morgen maar weer verder.....🥴

Km stand -3177

1. Jan en Jeannette:
    5 oktober 2022
    mooie zonnige plaatjes weer J&R! En met zeezicht! Prachtig en we krijgen zin om de motor van de Raaf te starten bij het zien van zoveel water, zon èn bier! Overigens staat blauw jullie héél goed, incl. meeuw! :-) Over zee en beesten gesproken: hier vanmorgen een bruinvis gespot bij de Zuiderpier. ook mooi. Lekker (verder) genieten van het goede leven. Solong!
  2. Sonja en Henk.:
    14 oktober 2022
    Lekker warm daar. Wij hebben nu het weer waar jullie op tijd voor weg gegaan zijn. Enjoy.
  3. Katinka:
    14 oktober 2022
    Mooie plaatjes en mooie verhalen! Hier geen vervelende accordeonist. Alleen maar heel veel motregen. Ruilen?
  4. JUST:
    14 oktober 2022
    Zit met een dikke trui aan.Verd.....m het om de kachel te doen.Begin van de week nog heerlijk buiten gezeten maar nu is het mis.Stond vanmorgen op de tennisbaan,invallen,anders was ik niet gegaan hoor,toch weer terug naar huis.Vies en nat.Vanavond maar weer de kaarsjes en plaidje om.Ok gezellig hoor maar alles voor die gasrekening.Jullie hebben gelijk dat je de zon opzoekt.Foto zijn weer erg mooi.Geniet maar lekker.
  5. Jenny:
    Bedank weer!
    Ga zo door! Wij genieten mee😁👍💋
  6. Leni Mulder:
    18 oktober 2022
    Wat weer een jaloersmakende foto's!
    Hier lekker herfst.!😏😩.
    En weer leuke verhalen g le