Week 3

23 september 2022 - Cosío, Spanje

17 september

En weer zo'n mooi plekje gevonden vandaag. We staan in Bourg aan de voet van een Citadel en op 50 meter van de Dordogne. Waar in Nederland de herfst al is begonnen, is het hier nog heerlijk qua temperatuur. Het was vandaag 21 graden met zon, al hadden we gister de eerste koude nacht van maar 8 graden. Gewoon weer lekker onder het dekbed kruipen is ook fijn.

Vanmorgen even door het stadje Bourg gewandeld, mooi stadje waar het vroeger vast heel welvarend was. Wat staan daar een mooie grote gebouwen zeg. Er was ook een markt met plaatselijke producten. Wat zijn die producten toch aan de prijs hier, je moet als Fransman toch een goed salaris hebben, want hier is je gulden echt geen daalder waard op de markt. Als je voor een kilo witlof € 4,80 moet getalen dan komt er toch wel kleur aan. Nou ja, de witlof blijft wel wit maar je bankrekening wordt langzaamaan rood zou je denken🤔

Zo, we zijn Bordeau voorbij. Het was ff zoeken want de Pont d'Aquitaine was fermée vandaag. Dat zal je altijd zien hè, net als wij erover moeten sluiten ze die brug. Dan moet je als co-pilot snel navigeren en op zoek naar een andere weg. Gelukkig hebben we een goeie kaart en zo kwamen we op de rondweg die ons via de andere kant van Bordeaux leidde.

Van de bosbranden hebben we niets gezien gelukkig. Het is wel heel droog overal, de waterbasins staan zo goed als leeg. De maisoogst is waarschijnlijk grotendeels ook mislukt, het staat er niet cht fris en fruitig bij.

Inmiddels staan we op een vervallen tennisbaan in het dorpje Escourse. We staan natuurlijk wel op het Centre Court, naast een kippenhok waar ook een haan van zich laat horen. Waarschijnlijk zijn we vroeg wakker morgenochtend.

Gisteren hebben we aan le Lac de Soustons gestaan, vanmorgen nog even diesel getankt bij LeClerc (€ 1,60 voor een liter diesel) daarna op naar Spanje. We ontdekken dat de brandstofprijs in Frankrijk een stuk goedkoper is dan in Spanje. Dat zijn we niet gewend want tanken in Spanje was altijd een stuk goedkoper.

20 september

We zijn in Errenteria in het mooie natuurgebied Listoretta. We stappen zo weer over van Bonjour naar Buenas Dias. Het is wel bijzonder, in Frankrijk kwamen we geen Nederlander tegen en hier staan we met 5 Hollandse campers.

Rinus was nog een etentje tegoed, dus dat hebben we vanmiddag meteen maar even gedaan. Lekker op een terras bij een leuk restaurant gezeten met een glaasje en een goed bord eten, mmmm, ook weer eens gezellig.

Vandaag rijden we 200 km naar Cabárceno een plek bij een safaripark. 5 jaar geleden hebben we hier ook gestaan. Over de hekken zien we olifanten, herten en buffels. Het is een groot park waar je met de auto doorheen kunt rijden of met de gondel van bovenaf alles kunt bekijken. Helaas mogen we er met de camper niet in en de hond mag niet in de gondel. Wie weet komen we hier nog wel eens zonder hond, dan gaan we zeker een kijkje nemen.

Als ik de camperplaatsen aan de Noordkust van Spanje bekijk zie ik dat er op veel plekken het camperen niet meer is toegestaan, helaas. We gaan een nieuw plan maken en besluiten om via de Picos de Europa het Spaanse binnenland in te gaan. Dit gedeelte van Spanje hebben we nog niet bezocht, dus dat wordt weer in nieuwe uitdaging voor de komende week.

We staan nu in Cosio, een gehucht met 200 inwoners.

De weersvoorspellingen geven aan dat er regen op komst is, tja, de zon kan niet altijd schijnen hè.

Zo is week 3 ook weer voorbij gevlogen.

De km-stand is 2039.

1. Hiltje bloemsma:
    23 september 2022
    Weer een mooi verhaal wij hadden laatst zelfs 3 gr brrr .ook wij waren al eens bij de olifanten nu in oingt links van lyon gr
  2. DenA:
    23 september 2022
    Mooi verhaal, het wordt hier nu koud en met veertien dagen vertrekken we richting Spanje ennPortugal
  3. Fredelien Luider:
    23 september 2022
    We volgen jullie op de voet! Je schrijft zo dat ik het voor me zie...ik reis zo een beetje mee vanuit een herfstig Nederland. Goeie reis verder, groetjes!
  4. Astrid:
    23 september 2022
    Haha en zo sta je zomaar weer eens op het center court Rinus. Het binnenland van Spanje is echt prachtig. Daar zullen jullie vast echt van genieten. Ben benieuwd. Veeeel plezier
  5. Tineke:
    24 september 2022
    Weer leuk om te lezen het gebied waar jullie nu zitten is prachtig wij hebben daar mooie tijden gehad. De witlof is duur maar de zon kost niets dus koop nog maar een pondje witlof want de energie prijzen rijzen hier de pan uit 😃
  6. Rita en Martin:
    24 september 2022
    Jullie zijn al een eind op weg.
    Leuk om te horen.
    Wij zijn nu in Portugal in het plaatsje Terrugem
    Wij zijn ook binnen door gegaan omdat er weinig of slechte plekken waren.
    Hier zijn wij geweest.
    Angelet in frankrijk
    Spanje Onati Burgos Palencia bij tankstation goede plek alles aanwezig wasmachine camper wasserij wifi plaats gratis. Canaveral in de Extremadura prachtig uitzicht.
    Goede reis
  7. Berry en Diana:
    24 september 2022
    Mooi verhaal😀 elk straaltje zon☀️ is nu meegenomen, geniet ervan want hier wordt het nu echt herfst🍁 😘
  8. Sonja en Henk.:
    24 september 2022
    Picos d europa. Een stukje van ons hart. Prachtig gebied. Geniet er van. Geniet overal van zolang het maar kan.
  9. Katinka:
    24 september 2022
    Ook wel weer eens leuk, een onbekend stukje Spanje. Het wordt anders allemaal zo "gewoon".😉
    Leest weer lekker weg buurtjes.
    Maar, denk je echt dat je Moon in die gondel had gekregen....... De schuit was laatst al een uitdaging. 😁
  10. Leni Mulder:
    26 september 2022
    Weer erg leuk om te lezen. En jullie hebben ook weer veel gezien. Mooi dat stukje Spanje! Mooir foto's! En dan nog heerlijk weer ook nog. Vandaag echt herfstweer. Regen, regen en nog eens regen. Wordt niet echt beter.
    Nog steeds jaloers! Nog heel veel plezier! Liefs Leni
  11. Jan en Jeannette:
    27 september 2022
    Met extra sokken, een beker warme chocomel èn jullie verhalen warmen we hier vanzelf weer een beetje op op deze grijze kille en natte dag. Inderdaad ook voor ons een onbekend deel van Spanje waarbij ik wel direct aansloeg op de plaats Llanes, de geboorteplaats van een oude vriendin die op 10 jarige leeftijd vanuit die plaats bij ons op school kwam en die ons de eerste Spaanse woordjes leerde (cerra la boca,idiota! ). Hoop niet dat jullie die zin daar nodig hebben. Bijzonder de prijsverschillen in een verenigd Europa....nou ja, alles met beleid zullen we maar zeggen. Veel plezier de komende tijd en geniet van het goeie leven!